Er wordt bij wachttijden onderscheid gemaakt tussen de ‘aanmeldingswachttijd’ en de ‘behandelingswachttijd’:
- Aanmeldingswachttijd: aantal weken tussen de aanmelding en het eerste (intake)gesprek.
De aanmeldingswachttijd is het aantal weken tussen het moment dat een cliënt (of verwijzer) een eerste afspraak maakt bij een zorgaanbieder voor een intakegesprek (eerste zorgcontact) tot het moment dat de cliënt hiervoor terecht kan. - Behandelingswachttijd: het aantal weken tussen de intake en de start van de behandeling.
De behandelingswachttijd is aantal weken tussen de intake (moment van eerste zorgcontact, tevens eindpunt aanmeldingswachttijd) en de start van de behandeling.
Wachttijd:
Aanmeldingswachttijd (aanmelding tot intake) |
Behandelingswachttijd (intake tot start behandeling} |
|
Volwassenen | 3 tot 4 weken | 2 tot 4 weken |
Kind en Jeugd |
5 tot 6 weken |
2 weken |
De hierboven genoemde wachttijden zijn een indicatie. Het is niet altijd van te voren in te schatten wanneer psychologische behandelingen afgerond kunnen worden. Hiermee kan het moment waarop er weer ruimte ontstaat voor nieuwe behandelingen naar boven en naar beneden afwijken. Soms is er daardoor, ondanks een lange wachttijdsindicatie, toch snel een afspraak in te plannen! Het is dus goed om even te informeren.
Wachttijden per zorgverzekeraar volwassen ggz
Er is momenteel geen onderscheid in wachttijden per zorgverzekeraar. De wachttijd is dus niet afhankelijk van waar u verzekerd bent.
Wachtlijstbemiddeling
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling.
Informatie van de NZA over wachttijden in het algemeen: Factsheet wachttijden in de ziekenhuiszorg en ggz